ROMA HŐSÖK – INTERDISZCIPLINÁRIS KURZUSFEJLESZTÉS II.

Kiírt pályázatok

Pályázati felhívás hazai felsőoktatásban dolgozó oktatók számára

A nagy sikerre való tekintettel a Független Színház Magyarország második alkalommal hirdet pályázatot hazai felsőoktatási intézményekben dolgozó oktatók számára, akik a 2020/21-es tanév őszi szemeszterében önálló kurzust indítanak. Amennyiben érdeklődik az európai roma közösségek, kortárs drámák és színházi előadások interdiszciplináris kontextusai iránt, továbbá szívesen tartana a témához kapcsolódóan kurzust felsőoktatási intézményben, várjuk jelentkezését!

Mi az a Roma Hősök?

Idén harmadik alkalommal rendeztük meg a Roma hősök Nemzetközi Színházi Fesztivált. A fesztivál célja, hogy megmutassa a roma színház értékeit a roma és nem-roma közönségnek, időseknek és fiataloknak egyaránt. Az előző két évben (2017 és 2018) storytelling, illetve monodráma előadásokat hívtunk Magyarországra. A fesztivál idén továbbfejlődött és 2019-ben már kamaraszínházi produkciók mutatkoztak be a nagyközönségnek. Az első két év anyagainak válogatásából kiadtuk a világ első nemzetközi roma drámakötetét. A drámák mind egy-egy valós roma hős történetét dolgozzák fel és nem csak a roma emberek és közösségek életét ismertetik meg velünk, de abban is segítenek, hogy rátaláljunk saját hőseinkre. A kezdeményezés a roma közösségek tagjainak megerősítésében és az eltérő szakterületek témához kapcsolódó ismereteinek fejlesztésében egyaránt jelentőséggel bírt. Korábbi – témához kapcsolódó kurzusfejlesztő workshopunkon résztvevő oktatók – színházi, kommunikációs, antropológiai, művészettörténeti és filmelméleti stúdiumokhoz kapcsolódóan valósítottak meg új, kurzusokat. A szakmai ismeretek bővítésén túl, a résztvevők nyitottabbá váltak az eltérő nézőpontok befogadására, egyúttal fejlődtek együttműködési készségeik.

Miért fontos ez?

Az aktív, döntéshozó és változást indító drámai karakterek minden kultúrában együtt jelennek meg a polgárosodással – az ókori görögöktől, az Erzsébet-kori színházon át, a reformkori Magyarország színházáig, vagy az amerikai klasszikusokig. A történeteken keresztül számos ismeretet nyerhetünk Európa eltérő társadalmainak múltjára és jelenére vonatkozóan.
A „hős” narratíva alkalmas más narratívák átkeretezésére, és eltérő csoportok aktivizálására, megerősítésére. A roma színház a kulturális örökség részeként is fontos szereppel bír. A program lehetőséget ad a szakok sajátosságai mentén kialakított módszertanok tartalmi és pedagógiai hasonlóságainak, különbségeinek a megismerésére, elemzésére.

Mit nyújtunk?
  • Részvételi lehetőséget a Független Színház Magyarország szakértői, valamint nemzetközi storytellerek által facilitált három napos workshopon, melynek keretében az alábbiakra kerül sor:
  • A kortárs roma drámai művek és színházi előadások megismerése, feldolgozása – kapcsolódó történeti és társadalmi vonatkozások, kommunikációs keretek és hatások, formanyelvi elemek, identitásformáló potenciál, illetve más, a résztvevők által behozott interdiszciplináris szempontok mentén;
  • Megismerkedés más területek szakértőinek munkáival – korábbi kurzusokat megvalósító oktatók, illetve a jelen kurzuson résztvevők;
  • Téma és tartalmak feldolgozására alkalmas pedagógiai módszerek megismerése;
  • Kurzustervek kooperatív módon történő kialakítása.
    Nem budapesti résztvevők esetén utazást, szállást, valamint minden résztvevő számára étkezést biztosítunk a workshophoz kapcsolódóan;
  • A drámák szövegkönyvét, részletek videófelvételét, a kapcsolódó anyagokat elérhetővé tesszük;
  • Utánkövetés, mentorálás, tudásmegosztás a kurzustervek megvalósítása és értékelése során;
  • Bruttó 60.000,- Ft díjazást az oktatók számára részletes, 2020 őszi szemeszterére vonatkozó kurzusterv kialakítása esetén;
  • Részvételi lehetőséget a világon egyedülálló komplex kulturális-oktatási-társadalmi kezdeményezés – a Roma hősök – fejlesztésében és terjesztésében – egy sokszínű dinamikus csapat tagjaként.
Mit várunk el?

Aktív részvétel a háromnapos budapesti workshopon (2020. február 8-10.);
Középfokú angol nyelvismeretet (a külföldi storytellerek workshop moduljain való részvétel: Mihaela Dragan, Sebastian Spinella, Ursula Mainardi és Csenge Zalka);
Részletes kurzusterv kialakítását, és véglegesítését legkésőbb a workshop után egy hónapon belül;
Témához kapcsolódó felsőoktatási kurzus megvalósítását a 2020/21-es tanév őszi szemeszterében;
Kapcsolattartás a Független Színházzal a kurzus megvalósítása során;
Eredmények, tapasztalatok megosztása a kurzus zárása után rendezett szimpóziumon.

A kurzusfejlesztésben résztvevő visszajelzése:

„Még sosem építettem be storytelling szövegeket a kurzusba, és ezek új, fontos források lettek számomra. Ezért is jelentkeztem a kurzusfejlesztésre, mert nagyon fontos etikai kérdéseket lehetett felvetni: az eddigi források vagy néprajzi gyűjtések voltak (önvallomások), amikbe nyilván belekeveredik a gyűjtő szubjektív nézőpontja/értelmezése vagy pedig irodalmi szövegek. Posztmodern megközelítés szerint, amit nem tudsz megírni antropológiailag, írd meg irodalomként. Az öt Roma hősök dráma páratlanul jó volt elemzési célra, mert a fenti két műfaj határán áll valahol: ezek eleve szubjektív (roma) nézőpontból születtek. Tükröt tartottak és az értelmezés az olvasó sajátja lett. A storytelling szövegek hiátust töltenek be: tudást adnak át romáknak saját történelmükről, és a más romákat ért atrocitásokról. Márpedig a tudásátadás növeli a toleranciát.„ (Bakó Boglárka ELTE TáTK, Kulturális Antropológia Tanszék, Etika kurzus)

 

„Maga a tizenkét alkalmas kurzus, amelynek előkészítéséhez kiváló inspiráció volt az oktató kollégákkal való közös tervezésre épülő, projektindító workshop és a félévet záró, a diákok bevonására épülő alkalom, egybekötve a színház képviselőivel folytatott beszélgetéssel, hozzájárult a tanári módszertanom megújításához és személyes attitűdbeli megújulásomhoz is. Ráébredtem az interaktivitás fontosságára, és ezt a későbbiekben is szeretném tovább vinni. Inspiráltak a drámák, mert nekik köszönhetően kreatív élményegyüttest adhatott az általam tartott kurzus, és a tudást ezáltal élménybe ágyazva tudták használni a hallgatók. Az így szerzett ismereteket kreatív termékben mutathatták meg a diákok, és így felszabadítóbb lett a számonkérés mindkét félnek, sőt, mi több, tényleg komolyan vették egymás munkáját a résztvevők. Az előadás végén szövegek és kisfilmek is születtek, mint például A hajléktalan szuperhős című.” ( Pócsik Andrea, Pázmány Péter Katolikus Egyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar )

Jelentkezés módja

Jelentkezni szakmai önéletrajz megküldésével 2019. december 6-ig lehet a szinhaz@fuggetlenszinhaz.hu e-mail címen. Bővebb információ a +36205210533 számon Szabados Edinától kérhető.

A program megvalósulását a Badur Alapítvány, a Goethe Intézet Magyarország  és a Federation for European Storytelling – FEST Network támogatja.