Roma fiatalok és egyetemi oktatók tanultak együtt és egymástól

Hírek

Kortárs trénerek és egyetemi tanárok képzése Budapesten

 

Februárban négy országból vettek részt képzésen  kortárs trénerek, amelynek keretében a roma drámák feldolgozásához, roma és nem roma fiatalok megerősítéséhez, valamint informális képzések megvalósításához kaptak elméleti és gyakorlati fogódzókat. Rendhagyó módon a fiatal trénerek képzésére párhuzamosan került sor egyetemi oktatókéval. Az utóbbiak a roma drámákhoz kapcsolódó interdiszciplináris kurzusokat fognak megvalósítani hazai és romániai egyetemeken. A találkozó célja a tudásmegosztás, a roma színház, drámák és oktatási módszertanok fejlesztése és terjesztése az európai országokban.

 

A Független Színház Magyarország konzorciumi partnereivel:

  • Rampa Presentina (Olaszország);
  • The Roma Actors Association – Giuvlipen (Románia);
  • A.C. para La I+D Independiente Del Teatro Profesional En Andalucía (Spanyolország)

fogott össze és valósítanak meg egy nemzetközi projektet, amelynek keretében roma és nem roma fiatalok hívják fel kortársaik figyelmét a roma drámák és drámai hősök valamint közösségek értékeire és kihívásaira, valamint figyelmet fordítanak a bennünk és körülöttünk élő hősökre. Az egyetemi oktatók a Független Színház Magyarország által összegyűjtött roma drámákon keresztül informálják és szemléletformálják majd az általuk megvalósítandó egyetemi szemináriumokon a pedagógus, irodalmár, színháztudományi, interkulturális kommunikációt tanuló valamint szociológus diákokat.

A projekt során a Független Színház által 2017-ben létrehozott Roma Hősök oktatási anyag alapján valósulnak meg informális és akadémiai képzések, ugyanis meggyőződésünk szerint változás csak akkor érhető el, ha alulról jövő kezdeményezések és az akadémiai mainstream közösen fejtik ki tevékenységüket.

A képzés elméleti, társadalmi, oktatás-módszertani és kreatív részeket egyaránt tartalmazott. A Storytelling oktatás során remekül alkalmazható módszerének eltérő műfajaival Sonia Carmona Tapia, Ursula Mainardi. Sebastiano Spinella és Zalkai Csenge ismertette meg a résztvevőket.

A kortárs tréner képzésen résztvevő fiatalok között volt olyan, aki nem csak az országát, de a saját városnegyedét is most hagyta el először. A fiatalok megtapasztalhatták, hogy az eltérő országokban különböző kontextusokban, más-más módszerekkel dolgoznak. Az emberi és szakmai találkozások rajtuk kívül az egyetemi oktatókat is inspirálták. Közülük többen nem csak szakmai tudással gazdagodtak a találkozó során, de módszertani eszközöket is kaptak ahhoz, hogyan lehet interaktívabb és élményközpontúbb módon tanítani a felsőoktatásban.

Az egyik külföldi fiatal résztvevő gondolatai: „Ha mindenki látná Európában, milyen sokszínűek a roma fiatalok, és mennyi lehetőség van bennük, nem csak táborokban és telepeken élhetnek, de egyetemisták is lehetnek, sőt egyetemeken is oktathatnak, talán a rájuk vonatkozó előítéletek és sztereotípiák is átformálhatóak lennének.”

 

A program az Európai Unió Erasmus+, a FEST, a Goethe Intézet valamint a Badur Alapítvány támogatásával valósult meg.