I.


Európai Unió - Roma hősök a színházban és a mindennapi életben ‒ tréningekkel és képzésekkel a roma fiatalokért

Együttműködő partnerek: 

  • Ternipe – združenie pre rómsku mládež na Slovensku a v Maďarsku (Szlovákia)
  • Független Színház Magyarország (Magyarország)
  • Romániai Magyar Pedagógusok Szövetsége (Románia)

A workshop röviden

A kezdeményezés célja, hogy workshopok és kiadványok révén teret kapjanak azok  a személyeknek és történeteknek, akik gyakran háttérbe szorulnak. A programban roma és nem roma fiatalok nem csupán célcsoportként, hanem aktív résztvevőként is közreműködtek: kortárs trénerekké váltak, workshopokat tartottak, és saját kiadványaikban mutatták be az általuk hősnek tartott embereket. A projekt eredményeként számos magyarországi és szlovákikai magyarnyelvű tréner képzése valósult meg, és két kiadvány született, amelyek inspiráló példákat nyújtanak az érdeklődők számára.

Alább találhatóak a projekt során született kiadványok, esettanulmányok és módszertanok. 

Letölthető anyagok

1. "Köztünk" Roma Hősök kiadvány 2024
Köztünk
2. Módszertan 
Módszertan I. (FÜSZI)
Módszertan II. (TERNIPE)
2. Esettanulmányok
Esettanulmány I. (FÜSZI)
Esettanulmány II. (TERNIPE)

II.


Roma Hősök Workshop

Időkeret: 2*90, vagy 2*120 perces

Célcsoport: +14 korosztály

A workshop röviden

Roma Hősök foglalkozásunk hozzásegíti a résztvevőket ahhoz, hogy a roma drámák, drámai hősök és közösségek sokszínűségét, kihívásait és értékeit is megismerjék, megvitassák, illetve saját környezetükben és magukban is felfedezzék a hőst, kreatív eszközökkel bemutassák saját történeteiket egymás számára.

Mi a workshop célja?

A hőstörténetekben a hangsúly a nehézségekre, döntésekre, és azok hatására kerül. A workshop által a résztvevők társaikat és önmagukat is jobban megismerik, fejlődik a vitakultúrájuk, kommunikációs- és együttműködési képességük, valamint nyitottabbá válnak az eltérő nézőpontokkal szemben. A roma résztvevők identitása fejlődik, a nem roma résztvevők romákra vonatkozó előítéletei pedig csökkennek.

Hogyan zajlik?

A foglalkozás első részében a drámai hősök, és általánosságban a hősök elemzésére kerül sor. A drámák betekintést nyújtanak különböző európai roma közösségek életébe, kihívásaiba, társadalmi helyzetébe, de olyan nehézségeket és kérdéseket ,is felvetnek, melyek nem roma-specifikusak. A drámákból készült előadások jeleneteiből részleteket láthatnak a résztvevők, majd fókuszjelentekkel irányítottan dolgoznak tovább csapatban, melynek zárása a darab szóbeli bemutatása, és egy moderált plenáris beszélgetés, vita. Ekkor alkalmuk nyílik személyes véleményük kifejtésére is, a felmerülő dilemmák megosztására, egymásra- és a megjelenített társadalmi, vagy egyéni problémákra való reflektálásra.

A második részben a fiatalok személyes hőstörténeteit osztják meg egymással, megvitatják a hős jellemzőit, és saját életükben, környezetükben is tudatosítják az érték alapú mdöntés, felelősségvállalás fontosságát. Végül bármely megismert történethez kapcsolódóan közös alkotást hoznak létre, amit be is mutatnak egymásnak. A foglalkozásokat tapasztalattal mrendelkező, képzett fiatal roma és nem roma trénerpárok tartják.

Videó



III.


Befogadást célzó, drámapedagógiai foglalkozás

Időkeret: 225 perc – egy szünettel

Célcsoport: Pedagógusok

A workshop röviden

A református iskolákban kevés roma diák tanul, miközben az alacsony végzettség akadályozza a roma közösségek integrációját.
A Református Egyház célja, hogy iskoláiban a roma fiatalok is hozzáférjenek a minőségi oktatáshoz, ami támogatná társadalmi integrációjukat.

Mi a workshop célja?

A valódi változáshoz szükséges, hogy a pedagógusok szembenézzenek saját előítéleteikkel és támogató szerepet vállaljanak. A workshop során a tanárok gyakorlati eszközöket kapnak az interetnikai konfliktusok kezelésére és az integráció előmozdítására. A program végén konkrét, megvalósítható célokat határoznak meg, amelyek apró lépésekkel segítik a befogadó iskolai közösségek kialakítását.

Hogyan zajlik?

Workshopjainkat mindig előzetes igény- és jellemzőfeltérképezés előzi meg, hogy a konkrét szakmai tervet a csoporthoz igazítsuk. Ez interjúkból és anonim kérdőívekből áll, és olyan kérdéseket tartalmaz, mint például a roma diákok jelenléte, tapasztalatok, motivációk és a környezeti együttélés.

A workshop felépítése:

  1. Bevezetés – Célok, keretek ismertetése (0-10 perc)
  2. Bemutatkozás – Élménymegosztás egy meghatározó pedagógusról (10-30 perc)
  3. Véleményvonal – Roma integrációval kapcsolatos állítások megvitatása (30-60 perc)
  4. Motivációk – Roma integráció előnyei társadalmi és iskolai szinten (60-80 perc)
  5. Problémagyűjtés – Nehézségek feltárása (80-100 perc)
  6. Megoldások – Problémás helyzetek dramatikus feldolgozása és jó gyakorlatok (100-155 perc)
  7. Célkitűzések – Célok meghatározása és cselekvési tervek (155-200 perc)
  8. Visszajelzések – Résztvevők visszajelzései és személyes vállalásaik (200-215 perc)
  9. Anonim értékelés (215-225 perc)

A műhely zárásaként értékelést készítünk a csoportvezetővel, és utánkövetjük a csoport vállalásait.

IV.


Közösségi színház

Időkeret: 6 nap

Célcsoport: 8-16 éves fiatalok

A workshop röviden

A workshop célja a hátrányos helyzetű gyerekek és fiatalok megerősítése és fejlesztése, különös figyelmet fordítva kommunikációs, együttműködési és kreatív készségeik erősítésére. A résztvevők saját élményeik alapján alkotnak történeteket, amelyeket díszletekkel, jelmezekkel és kellékekkel jelenítenek meg. A közösségi színházi alkotás segít növelni az önbizalmat és az önismeretet, miközben lehetőséget ad arra, hogy a fiatalok szélesebb perspektívában gondolkodjanak jövőbeli céljaikról. A workshop kooperatív műhelymunka keretében zajlik, és az elkészült produkciók nemcsak a résztvevők, hanem közvetlen környezetük számára is pozitív hatással bírnak.

Mi a workshop célja?

A projekt célja a hátrányos helyzetű közösségek, különösen a gyerekek és fiatalok megerősítése, fejlesztése. Fontos, hogy a résztvevők felfedezzék saját erősségeiket, sikerélményeket szerezzenek, miközben fejlesztik kommunikációs, együttműködési, kreativitási és egyéb készségeiket. A közösségi színházi alkotás ezen készségeket erősíti, valamint növeli az önbizalmat és az önismeretet.
Célunk, hogy a fiatalok a program által szélesebb perspektívában gondolkodjanak jövőbeli céljaikról és lehetőségeikről.

Hogyan zajlik?

A kooperatív műhelymunka során 8-12 fős csoportok saját élményeik alapján alkotnak történeteket, amelyeket saját tervezésű díszletekkel, jelmezekkel és kellékekkel mutatnak be. A próbák és az előadás szabadtéren zajlanak, rossz idő esetén pedig a FüSziben kerülnek megrendezésre.

V.


Mi vagyunk '56

Célcsoport: +14 korosztály

A workshop röviden

Rendhagyó megemlékezés az 1956-os forradalomról köztéri, interaktív, akció színházi előadás és feldolgozó foglalkozás-sorozat formájában általános iskola felső tagozatos, valamint középiskolás fiatalok és tanáraik számára.

Mi a workshop célja?

A workshop célja, hogy információt nyújtson az ’56-os forradalomról, a romák szerepéről és az előadást inspiráló személyekről. Lehetőséget ad a résztvevőknek, hogy megosszák az előadás által kiváltott érzéseiket, gondolataikat és kérdéseiket, valamint felhívja a figyelmet a forradalmak és fegyveres konfliktusok morális dilemmáira. A roma-magyar kettős identitás hangsúlyozásával az inklúziót ösztönzi, rávilágít a hasonlóságokra és a közös ügyekre, miközben gondolatébresztőként szolgál a lehetséges állampolgári aktivitás céljairól. Emellett biztosítja a közösségi, kreatív munkában való részvétel élményét.

Hogyan zajlik?

A workshop kétféle forgatókönyv szerint valósulhat meg. Amennyiben lehetőség nyílik rá, a résztvevők élőben vehetnek részt a Mi vagyunk ‘56 akciószínházi produkción egy közterületen, majd ezt követi az előadást feldolgozó workshop. Ha ez nem kivitelezhető, akkor a workshop helyszínén vetítjük le az előadást, és ezt követően kerül sor a közös munkára.

A workshophoz kapcsolódó esettanulmány:

Mi vagyunk '56 workshop

VI.


Tettre kész asszonyok

Célcsoport: fiatal és felnőtt nők

Időtartam: 3*90 perc

A workshop röviden

A programsorozat szórakoztató élményt kínál, miközben aktivizálja a résztvevőket, és fejleszti együttműködési, kommunikációs és kreatív készségeiket. Célcsoportunk elsősorban vidéki, főként roma nők.

Mi a workshop célja?

Célunk, saját kihívások, értékek és célok csoportos megvitatásán keresztül megerősíteni a résztvevők közösségét. Konkrét akciók, cselekvések megvalósulása a közösséggel/a közösség érdekében.

A program hatására a résztvevők jobban megismerik egymást, és a saját a közösségükben rejlő potenciált. Egyéni, illetve közösségi célok meghatározása során, mint aktív cselekvők alakítják sorsukat és tágabb közösségüket.

Hogyan zajlik?

A foglalkozás három részből áll, különböző időpontokban. Az első részben a roma nőket fókuszba állító színházi előadás, illetve az azt követő közönségtalálkozó mentén vizsgálunk együtt különböző szerepmodelleket. A második alkalom alatt sor kerül a Roma hősök workshopra, végül egy közös akciótervezésre hívjuk a résztvevőket.